Flyto muuttopalveluiden tilausehdot ja vakuutuskäytännöt Suomen sisäisissä muutoissa
1. Soveltaminen
Näitä ehtoja sovelletaan Flyto Oy:n (jäljempänä "Flyto") tarjoamiin muuttopalveluihin, lisäpalveluihin, varastointiin sekä muuttotarvikkeiden myyntiin ja vuokraukseen. Asiakkaalla tarkoitetaan palvelun tai tuotteen tilaajaa.
Flyton vastuu siirrettävälle irtaimistolle perustuu tiekuljetussopimuslakiin ja soveltuvin osin Pohjoismaisen Speditööriliiton yleisiin määräyksiin. Mikäli nämä ehdot poikkeavat edellä mainituista, noudatetaan näitä ehtoja.
2. Maksuehdot
- Maksutavat: korttimaksu, lasku (Klarna) sekä yritysasiakkailla sopimuksen mukaan laskutus. - Klarna maksutapa on ilmoitettava tilauksen teon yhteydessä. 
 
- Maksu suoritetaan heti muuton jälkeen, ellei muuta ole sovittu. Yritysasiakkaiden maksuehto 14 pv netto. 
- Hinnat sisältävät arvonlisäveron 25,5 %. 
- Viivästyskorko on kulloinkin voimassa oleva Suomen Pankin vahvistama viivästyskorko. 
- Asiakas saa maksusta kuitin sähköpostitse. 
3. Veloitusperusteet
- Urakkahinta sisältää kaikki kulut, ellei toisin ole sovittu. 
- Tuntiveloitus alkaa, kun muuttomiehet saapuvat lähtöosoitteeseen, ja päättyy muuton valmistuttua määränpäässä. 
- Laskutus pyöristetään seuraavaan 15 minuuttiin. Minimiveloitus 3 tuntia. 
4. Asiakkaan vastuut muutossa
- Peruspalvelussa asiakkaan on pakattava laatikoihin mahtuvat tavarat. Muuttajat suojaavat laatikoihin mahtumattomat huonekalut ja tavarat. 
- Mikäli muuttajat joutuvat pakkaamaan tavaroita ennen muuton aloittamista, veloitetaan lisäpalveluhinnaston mukainen pakkausmaksu. 
- Jos asiakas on tilannut palvelupaketin, johon kuuluu pakkaaminen, Flyto huolehtii pakkaamisesta sovitun paketin mukaisesti ilman lisäveloitusta. 
- Kaikkien huonekalujen tulee olla kantovalmiina. Jos huonekalut pitää purkaa tai kasata, veloitetaan lisäpalveluhinnaston mukainen maksu. 
- Jos asiakas on tilannut palvelupaketin, johon sisältyy huonekalujen purku ja kasaus, nämä sisältyvät hintaan. 
5. Varastointipalvelut
- Varastointi veloitetaan jokaiselta alkavalta päivältä, sisältäen varastoon tuonti- ja noutopäivät. 
- Jokaisesta varastoon tuonnista ja noudosta veloitetaan hinnaston mukainen käsittelymaksu, ellei kuljetusta tehdä Flyton ajoneuvolla. 
- Varastossa saa säilyttää vain kuivaa kappaletavaraa. Elintarvikkeiden, vaarallisten aineiden ja arvotavaroiden varastointi on kielletty. 
- Flyto vakuuttaa varastoitavan irtaimen palo-, vesi- ja murtovahinkojen varalta asiakkaan ilmoittamaan arvoon asti. Mikäli arvoa ei ole ilmoitettu, vakuutus ei kata vahinkoja. 
6. Peruutukset ja muutokset
- Asiakas voi peruuttaa kotimaan muuton veloituksetta viimeistään 5 vuorokautta ennen sovittua muuttopäivää. 
- Mikäli peruutus tehdään myöhemmin, veloitetaan 100 € peruutusmaksu. Jos peruutus tapahtuu työn jo alettua, veloitetaan koko sovittu hinta. 
- Ulkomaanmuuttojen osalta peruutuksesta veloitetaan aina vähintään toimistokulut (250 €). Jos peruutus tapahtuu alle 10 arkipäivää ennen sovittua aloitusta, Flytolla on oikeus veloittaa lisäksi lähtöpään työhön varatun kapasiteetin viiden tunnin veloitusta vastaava summa. 
7. Reklamaatiot
- Mahdolliset reklamaatiot tulee tehdä kirjallisesti 5 päivän kuluessa muutosta. Yritysasiakkailla määräaika on 7 päivää. 
- Reklamaatioissa on yksilöitävä tapahtunut vahinko ja esitettävä korvausvaatimus. 
8. Vastuu ja vakuutukset
- Flytolla on voimassa vastuuvakuutus, tiekuljetusvakuutus ja tavaraliikennelupa. Yritys kuuluu Tilaajavastuu.fi Luotettava Kumppani -ohjelmaan. 
- Tiekuljetusvakuutuksen korvausraja on 20 €/kg kotimaan kuljetuksissa ja 8,33 SDR/kg kansainvälisissä kuljetuksissa. 
- Asiakkaan vastuulla on huolehtia omasta kotivakuutuksesta, joka kattaa muuton. Flyton kautta on mahdollista ostaa lisävakuutus, jonka hinta on 1 % ilmoitetusta irtaimiston arvosta. 
- Flyto ei vastaa vahingoista, jos asiakas ei ole pakannut ohjeiden mukaisesti, jos huonekalu on huonokuntoinen tai jos vahinko johtuu sääolosuhteista tai muista Flytosta riippumattomista syistä. 
9. Ylivoimainen este
- Flyto ei ole vastuussa viivästyksistä tai vahingoista, jotka johtuvat ylivoimaisesta esteestä (esim. ajoneuvon äkillinen rikkoutuminen, liikenneonnettomuus, sääolosuhteet, edellisen muuton venyminen). 
- Force majeure -tilanteessa Flyto on velvollinen ilmoittamaan viipymättä asiakkaalle, ja asiakas maksaa jo suoritetusta työstä. 
10. Muut ehdot
- Asiakkaan tulee ilmoittaa Flytolle viipymättä yhteystietojen ja laskutustietojen muutoksista. 
- Erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli ratkaisua ei saavuteta, kuluttaja-asiakkaiden osalta toimivaltainen tuomioistuin on asiakkaan kotipaikan käräjäoikeus Suomessa. Yritysasiakkaiden riidat ratkaistaan välimiesmenettelyssä Helsingin kauppakamarin sääntöjen mukaisesti. 
